Kita bukan hendak menafikan pihak polis trafik daripada menjalankan tugas mereka mengeluarkan saman ekor kepada motorist. Tetapi adalah dikesalkan apabila keadaan dimana saman dikeluarkan adalah berdasarkan keadaan yang tidak adil kepada motorist.
Kebanyakan lokasi yang digunakan oleh pihak polis trafik dalam menempatkan radar halaju mereka terhadap motorist adalah dilokasi yang strategik yang mana dari segi teknikalnya boleh menimbulkan kelajuan yang tinggi. Antara lokasinya adalah seperti:
1. Jalan yang menurun bukit.
2. Jalan membengkok selepas turun bukit.
3. Lokasi jalan yang keadaannya super elevation.
Adalah adil juga sekiranya pihak polis trafik yang mengadakan speed trap supaya memasang papan tanda memaklumkan kepada motorist bahawa mereka memasuki kawasan speed trap. Bukan seperti sekarang ini yang mana mereka memasang papan tanda amaran kawasan speed trap apabila mulanya kawasan lebuhraya yang jaraknya 50 - 60km tetapi speed trap diadakan 40-50 km daripada papan tanda amaran speed trap. Adalah tidak merugikan sekiranya pihak polis trafik berlaku adil kepada motorist.
Dengan menyaman ekor para motorist secara tidak langsung sebenarnya akan merugikan kerajaan yang memerintah. Walaupun kerajaan dapat memungut bayaran saman tetapi secara tidak langsung kerajaan akan kehilangan sokongan padu daripada motorist yang berkaitan kepada mereka. Secara tidak langsung adakalanya motorist tidak memberikan sokongan kepada kerajaan lagi apabila mereka disaman dengan tidak adil.
Tuesday, November 18, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment