Tujuan semakan kebersihan di restoran dibuat adalah untuk menjamin keselamatan makanan. Ianya dibuat melalui ISO atau juga melalui pengiktirafan HACCP yang diperakui diperingkat antarabangsa.
2. Pendekatan yang dibuat diperingkatan antarabangsa disamping menjamin keselamatan makanan sepanjang proses sehingga sampai kepada pengguna adalah juga pendekatan kepada "system improvements". Sebarang kesalahan yang dikenal pasti dengan jelas diberi masa untuk diambil tindakkan untuk membaik pulih kaedah yang dilaksanakan untuk menjamin sebarang kelemahan tidak mengancam keselamatan makanan.
3. Pendekatan yang dibuat oleh Jabatan Kesihatan Daerah pula adalah pendekatan "menyembelih" setiap pengusaha restoran dengan kaedah demerit system yang diamalkan tanpa memberikan sebarang ruang untuk pengusaha memperbaiki dan memperkemaskan kelemahan pada proses yang mereka amalkan.
4. Kesalahan kecil seperti secebis sisa makanan yang berukuran 2mmx10mm yang jatuh ke dalam longkang diberikan markah demerit walaupun 99.99% daripada longkang telah cukup bersih mengikut standard antarabangsa.
5. Kakitangan yang datang membuat pemeriksaan di restoran tidak mengambil kira langsung keadaan operasi yang berjalan lancar dan selamat tetapi lebih berminat mencari kesalahan walaupun sekecil zarah untuk dijadikan alasan untuk dimerit pengusaha restoran yang terlibat.
6. Ada pengusaha restoran yang telah membelanjakan beratus ribu ringgit untuk memenuhi kehendak daripada Jabatan Kesihatan Daerah tetapi masih dianggap gagal memenuhi kehendak mereka 100% sekiranya 1% daripada kehendak mereka masih belum dipenuhi. Contohnya penggunaaan pemanas bain marie dan pemanas infra red. Mereka mewajibkan pengusaha restoran menjual setiap makanan pada suhu 60 darjah celsius ke atas 24 jam sehari walaupun item yang diiktiraf antarabangsa boleh dijual selama 4 jam dalam keadaan bertutup pada suhu bilik pengusaha restoran masih dikenakan demerit oleh Jabatan Kesihatan Daerah.
7. Mana mana pengusaha restoran yang sanggup berniaga atas dasar merit yang tidak sanggup memberikan rasuah kepada kakitangan daripada Jabatan Kesihatan Daerah ini akan menghadapi seribu satu macam kesalahan yang boleh mereka jadikan alasan untuk dimerit pengusaha yang terlibat. Sehinggalah pengusaha tersebut sanggup berkerjasama memberikan rasuah maka barulah perjalanan operasi restoran terlibat tidak diganggu lagi.
8. Dalam dunia globalisasi ini tidak ramai lagi pengusaha restoran yang akan memberikan rasuah kepada Pegawai daripada Jabatan Kesihatan Daerah ini sehingga mereka sanggup menanggung 100% usaha yang mereka telah lakukan tidak diendahkan lansung malah kesalahan kesalahan baru dicari gali oleh pegawai yang terlibat sehingga mereka bersetuju memberikan rasuah.
Thursday, April 30, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment